...
Projektowanie stron Rubrica

CTA

Call to action (wezwanie do działania), przycisk mający nakierować odbiorców na określony cel: zakup, poznanie oferty, nawiązanie kontaktu. Zadaniem CTA wyróżnionego graficznie jest zwabienie użytkownika do dalszej interakcji ze stroną, a w konsekwencji nakłonienie go do konwersji. To zatem nie tylko ważny element nawigacji poprawiający doświadczenie użytkownika na stronie. Przede wszystkim CTA jest narzędziem biznesowym do pozyskiwania klientów, których ma płynnie prowadzić przez różne elementy strony do etapu osiągnięcia Twojego celu biznesowego (konwersji, sprzedaży itp). 

Najlepiej sprawdzają się proste opisowe CTA, przykładowo: „Skontaktuj się z nami”, „Skorzystaj z bezpłatnej wyceny”, „Kup teraz”.

Przykład wezwań do działania CTA na stronie appwise.pl

Copywriting

Tworzenie wysokiej jakości tekstów użytkowych: wpisów na bloga lub do mediów społecznościowych, tekstów na stronę internetową, artykułów eksperckich, opisów produktów czy haseł reklamowych. Celem copywritera jest napisanie tekstów skutecznych, wykorzystujących techniki sprzedaży i perswazji, a więc zawierających określony przekaz marketingowy czy reklamowy.

Favicon

Mała ikona wyświetlana na karcie strony obok jej nazwy, a także przed adresem w polu adresu w przeglądarce oraz w zakładce ulubionych. Dzięki Favivon strona wyróżnia się spośród innych kart otwartych w przeglądarce, łatwiej ją wizualnie zidentyfikować, a to zwiększa rozpoznawalność marki i poprawia User Experience. To ważny element tożsamości każdej witryny.

Przykład Favicon

Hero image

Sekcja, którą użytkownik widzi od razu po wejściu na stronę. Ma kilka niezbędnych elementów wynikających z zasad użytecznego projektowania stron (UX). Zwykle zawiera:

  • element graficzny lub wideo w tle,
  • hasło lub slogan, które prezentują markę firmy (najlepiej, by akcentowały korzyść dla klienta),
  • przycisk (lub przyciski) CTA (call to action, wezwanie do działania), którego zdaniem jest od razu skierować uwagę użytkowników w miejsce istotne z perspektywy celu strony (np. portfolio, kontakt czy sklep).

Mapa strony (sitemap)

Inaczej struktura witryny w formie hierarchicznego układu wszystkich podstron zawartych na stronie. Na etapie projektowania pomaga zaprojektować organizację treści na stronie. Jest to także niezwykle istotny element ułatwiający indeksowanie przez wyszukiwarki wszystkich podstron witryny. Dzięki mapie strony roboty indeksujące mogą lepiej zrozumieć strukturę strony, co przyspiesza wprowadzanie podstron do indeksów wyszukiwarek, gdzie znajdą je później użytkownicy.

Mockup

Inaczej makieta, wizualna reprezentacja projektu strony internetowej. Najczęściej obejmuje układ elementów, kolorystykę i typografię. Może być bardzo ogólny, w formie szkicu, lub szczegółowy z elementami interaktywnymi. Pozwala klientom zobaczyć koncepcję graficzną i architekturę strony przed etapem kodowania.

Tekst alternatywny (atrybut ALT)

Zastępczy opis słowny elementu multimedialnego na stronie. Pojawia się na stronie zamiast zdjęcia, grafiki czy wykresu, które z różnych powodów nie mogą się wyświetlić. Korzystają z niego także osoby niewidzące lub słabo widzące. Zgodnie z dyrektywą dostępności stron (WCAG 2.0) tekst alternatywny powinien być krótki (do 125 znaków), zawierać słowa kluczowe i mocno łączyć się z kontekstem zdjęcia, tzn. opisywać, co przedstawia, czego dotyczy, a w przypadku grafiki odsyłającej do innej strony – opisywać jej funkcję.

SEO

Optymalizacja strony w celu zwiększenia jej przystępności dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization), czyli poprawy jej widoczności w wynikach organicznych. Celem tego procesu jest zwiększenie ruchu na stronie poprzez uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. SEO obejmuje wiele różnych działań. Przykładowo:

  • optymalizację treści na stronie pod kątem jej jakości i nasecenia słowami kluczowymi,
  • poprawę struktury strony,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • optymalizację tagów meta (adresów URL, tytułu i opisu strony), 
  • optymalizację czasu wczytywania się strony,
  • optymalizację zdjęć i grafik.

Zdjęcia stockowe

To wysokiej jakości zdjęcia komercyjne, które można pobrać z banków zdjęć bezpłatnie (Pexels, Pixabay, Unsplash) lub kupując licencję premium (Adobe Stock, Shutterstock).

UI

To skrót oznaczający interfejs użytkownika, czyli zestaw elementów umożliwiających człowiekowi intuicyjną komunikację z aplikacją czy stroną internetową. Praca UI designera koncentruje się na wyglądzie danego systemu: warstwie graficznej, estetycznej i funkcjonalnej. Uwzględnia:

  • projektowanie układu wizualnego strony, nawigacji, galerii, formularzy, przycisków itd.,
  • dobór typografii,
  • dobór grafik,
  • opracowanie rozkładu treści,
  • tworzenie animacji i interakcji.

UX

Oznacza doświadczenia użytkownika, czyli user experience – to człowiek (użytkownik, klient) jest nadrzędnym kryterium. Projektowanie stron internetowych uwzględniające user experience obejmuje zapewnienie:

  • przejrzystej architektury strony, 
  • intuicyjnej nawigacji, 
  • potrzebnej funkcjonalności, 
  • czytelności i dostępności treści. 

Celem pracy UX designera jest produkt (strona internetowa, aplikacja) odpowiadający na potrzeby użytkownika, angażujący, a także łatwy w obsłudze, czyli użyteczny.

Potrzebna Ci wizytówka w Internecie?

Zrób pierwszy krok w stronę wymarzonej strony

Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.