Biznesy prowadzone w Internecie nie są prawnie zobligowane do informowania o cenniku. Inaczej jest w przypadku stacjonarnych punktów usługowych, które mają taki obowiązek zgodnie z Ustawą z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U. 2014, póz. 915). Zatem skoro nie trzeba, pojawia się pytanie, czy warto. Dowiedz się, czy Twoja firma skorzysta, zamieszczając cennik na stronie internetowej.
Dlaczego firmy nie chcą pokazać cen
Firmy obawiają się, że konkurencja wykorzysta informację o stawkach, by obniżyć swoje ceny, a tym samym przyciągnąć do siebie naszych potencjalnych klientów. Jednak dla konkurencji chcącej sprawdzić Twój cennik jego brak na stronie nie jest żadnym utrudnieniem. Wystarczy zadzwonić i podać się za klienta, by osiągnąć zamierzony efekt.
Inna obawa dotyczy zachowania samych klientów: stracą zainteresowanie, gdy wystraszą ich zbyt wysokie (w ich ocenie) koszty. Wówczas zrezygnują z kontaktu i wybiorą tańszą ofertę naszej konkurencji. Czy jednak tylko cena gra decydującą rolę w podjęciu decyzji zakupowej? Czy sam kupujesz zawsze to, co najtańsze?
Czego potrzebuje klient
Badania pokazują, że klienci chcą widzieć na stronie internetowej ceny oferty. Brak cennika na stronie Jakob Nielsen, ekspert w dziedzinie funkcjonalności stron z NN Group, uznał wręcz za element wrogi użytkownikowi. Taka jest perspektywa projektantów doświadczeń użytkowników stron internetowych (user experience).
Z kolei w marketingu koszt jest ważnym elementem wzoru na wartość (usługi/produktu):
wartość = korzyść – koszt
Oznacza to, że klient nie pozna i nie oceni pełnej wartości Twojej oferty, jeśli nie będzie znał jej kosztów. Jedynie łączne pokazanie korzyści dla klienta i kosztów, które musi ponieść, da odbiorcy pełny obraz wartości Twojej usługi lub produktu. Innymi słowy, brak cennika może doprowadzić do porażki marketingowej.
Dlaczego warto pokazać ceny
Budujesz zaufanie
Publikacja cennika to wyraźny sygnał, że firma niczego nie ukrywa i poważnie traktuje klienta. Zatem już na tym etapie prezentacji pokazujesz firmę jako uczciwą, godną zaufania, pewną swojej wartości. Budujesz fundament, który zaprocentuje, gdyż klient będzie skłonny zapłacić więcej, jeśli zdobędziesz jego zaufanie.
Gwarantujesz jakość
Skoro nie boisz się upublicznić cen, to znaczy, że jesteś pewny swojej jakości i nie boisz się porównań z konkurencją. Powiem więcej: badania konsumenckie Polaków pokazują, że jakość jest dla nich ważniejsza niż cena (https://terazpolska.pl/pl/a/RAPORT-2022-Zachowania-Zakupowe-Polakow).
Kreujesz transparentną markę
Cennik na stronie może Cię wyróżnić na tle konkurencji, która wciąż obawia się podzielenia z klientem kosztami usług. Podobnie jak rzetelny opis oferty i łatwo dostępne dane kontaktowe cennik to element pozwalający zbudować solidną, przejrzystą, pewną swojej jakości i szanującą klienta markę. Kto nie chce być odbierany jako solidna i dobrze przygotowana marka?
Pomagasz szacować koszty
Klient potrzebuje cen, by zaplanować swoje wydatki. Jeśli szuka informacji na stronie, to znaczy, że właśnie w tym momencie ich potrzebuje. Jasna informacja o stawkach będzie zatem ukłonem w stronę klienta, który zacznie traktować Twoją stronę jako użyteczną. Przedstawienie cen minimalnych, zakresu cen bądź też cen wybranych (popularnych) pakietów najczęściej wystarczy, by klient szybko zaspokoił potrzebę poznania ogólnych kosztów, gdy jest na etapie gromadzenia informacji. Dodatkową korzyścią będzie zadowolenie klienta. Właśnie na Twojej stronie znajdzie to, czego szukał, bez niepewności i stresu, bez potrzeby dzwonienia i pisania e-maili. Wówczas szansa na podjęcie decyzji o zakupie lub skorzystaniu z usługi jest naprawdę bardzo duża.
Możesz zaoferować rabaty i promocje
Klient będzie miał pełny obraz oferty i doceni wszelkie formy bonifikaty i ulg, tylko jeśli promocje zostaną zestawione z faktycznymi kosztami. Mając podstawowe informacje o cenach, odbiorca strony będzie bardziej skłonny, aby zapoznać się ze szczegółami oferty i skusić na rabaty.
Rozwiewasz wątpliwości
Niektórzy przedsiębiorcy boją się publikować ceny, by nie odstraszyć klientów stawkami. Jednak klienci myślą analogicznie: firma, która nie pokazuje cen, najprawdopodobniej robi to, bo wie, że jest za droga. Dodatkowo ukrywa istotne informacje.
Oszczędzasz czas swój i klientów
Wielu klientów nie chce tracić czasu na kontaktowanie się z firmą tylko po to, by dowiedzieć się, że cena jest za wysoka lub podejrzanie niska. Upublicznione stawki pozwolą zawęzić grupę odbiorców Twoich usług do osób rzeczywiście zainteresowanych. Nie będziesz musiał przekonywać tych, którzy po usłyszeniu ceny nie będą chcieli poznać szczegółów oferty lub będą mieć nierealistyczne oczekiwania. Wtedy będziesz mógł poświęcić czas i środki na obsługę klientów ceniących jakość ponad cenę bądź też widzących dla siebie korzyść mimo ceny.
Twoje biznesowe obawy nie mogą przysłonić tego, co w prowadzeniu firmy najważniejsze – potrzeb i oczekiwań klienta. Wyraźnie pokaż więc korzyść i upublicznij wszystkie istotne dla konsumenta informacje, w tym stawki za usługę i ceny produktów, a pozyskasz zadowolonego odbiorcę, który z większym prawdopodobieństwem stanie się Twoim klientem.