Czy fundacja musi mieć stronę?
Jeśli prowadzisz lub planujesz założyć fundację, stowarzyszenie bądź upowszechnić inicjatywę obywatelską, na pewno zastanawiasz się, czy potrzebna Ci będzie strona internetowa. Polskie przepisy nie nakładają na fundacje obowiązku posiadania strony internetowej. Jednakże strona internetowa może przynieść Twojej fundacji same korzyści, ponieważ stanowi nowoczesną wizytówkę organizacji. Obecnie każda licząca się firma czy organizacja musi być obecna w internecie. To dotyczy także fundacji.
Nawet najprostsza strona pomoże bowiem informować o działalności fundacji, pozyskiwać darczyńców oraz budować zaufanie wśród społeczności dzięki stosowaniu zasady transparentności. W kontekście zbierania funduszy strona jest nieocenionym narzędziem zwiększania zasięgów i widoczności organizacji.
Niezbędne elementy strony internetowej dla fundacji
Aby jednak strona fundacji była skuteczna w promowaniu misji czy zbieraniu funduszy, musi zawierać kilka elementów i spełniać pewne warunki. Chcesz, by strona Twojej fundacji była skuteczna? Zapraszam do lektury.
Przejrzysta misja i cele
Odwiedzający stronę powinni od razu zauważyć i zrozumieć, jaka jest misja fundacji czy stowarzyszenia. Zgodnie z ustawą o fundacjach cele muszą być społecznie lub gospodarczo użyteczne, czyli priorytetem jest dobro ogółu, a nie korzyść prywatna. Dlatego tak istotne jest, aby umiejscowienie w strukturze strony i język przekazu ułatwiały poznanie fundacji.
Transparentność
Przejrzystość i jasność takich informacji o fundacji, jak jej misja, cele, pracownicy, źródła finansowania czy dane kontaktowe, są kluczowe, aby wzbudzić zaufanie. Użytkownicy muszą wiedzieć, skąd fundacja pozyskuje wsparcie finansowe, na co przekazuje pieniądze, kto jest za to odpowiedzialny itd. Transparentność finansowa i prawna to dowód uczciwości dla tych, którzy zechcą wesprzeć prowadzoną przez Ciebie organizację pozarządową. Raport Norman Nielsen Group poświęcony przyciąganiu darczyńców i wolontariuszy na stronach internetowych organizacji non-profit i charytatywnych dowodzi, że potencjalni darczyńcy muszą tam bezwględnie znaleźć informacje o:
- misji, celach, zadaniach i działaniu organizacji,
- sposobach wykorzystywania pieniędzy.
Dlatego wymienionych elementów absolutnie nie może na stronie zabraknąć. Co więcej, muszą być widoczne i łatwo dostępne. Tylko tak pokażesz, że fundacji można zaufać.
Organizacje, które nie próbują „sprzedawać” ani przekonywać ludzi do darowizn, lecz po prostu w zwięzły i zrozumiały sposób opisują na stronie, co robią i jak to robią, są skuteczniejsze w przekonywaniu ludzi do dokonania darowizny.
Struktura strony i nawigacja
Nie zapewnimy przejrzystości ani transparentności informacji, jeśli nie zadbamy o prostą strukturę i intuicyjną nawigację. Wspomniany raport NN Group wskazuje, że aż 50% czynników zniechęcających do wpłacenia darowizny stanowią problemy z użytecznością strony, w tym nieintuicyjna architektura informacji, trudno dostępne linki do przekazania wsparcia i zagracona strona główna. Organizacje, których strony charakteryzuje przejrzysty design i zorganizowany układ, są uważane za bardziej wiarygodne niż te, które mają chaotycznie zaprojektowaną witrynę.
Im łatwiejsze będzie znalezienie szukanych treści, tym większe szanse, że zainteresowanie użytkownika zaowocuje dalszą eksploracją witryny lub wsparciem finansowym. Pomogą w tym:
- wyodrębnione sekcje,
- hierarchia treści,
- czytelne nagłówki,
- oznaczenie aktualnego miejsca użytkownika na stronie (tzw. okruszki),
- zrozumiałe nazwy stron i podstron,
- linkowanie wewnętrzne,
- a także skuteczne wezwania do działania.
Responsywny design
Każda strona, która chce być uznana za profesjonalną, musi być responsywna, czyli dobrze wyglądać i działać zarówno na komputerze, jak i w telefonie. Dostępność na urządzeniach o różnej rozdzielczości gwarantuje lepszą widoczność i pozwala dotrzeć do większej grupy odbiorców – potencjalnych darczyńców i beneficjentów. Optymalne doświadczenie użytkowania zwiększa prawdopodobieństwo, że odwiedzający się zaangażuje i dłużej pozostanie na stronie.
Dostępność, czyli strona dla wszystkich
Koniecznie uwzględnij potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Strony instytucji rządowych już od dawna muszą spełniać standardy WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), a od 2019 roku obowiązuje je ustawowa zasada o dostępności cyfrowej. Zadbanie o dostępność to jednak dobra praktyka, którą doceniają algorytmy wyszukiwarek odpowiedzialne za pozycjonowanie stron. Dlatego w przypadku każdej strony, prowadzonej przez firmę, sklep czy fundację, zadbanie o dostępność to oznaka szacunku dla użytkowników. Co więcej, strona dostępna dla osób wykluczonych może przynieść również korzyści o charakterze ekonomicznym. Staje się bowiem uniwersalnym narzędziem promocji treści, które mają większe szanse, aby trafić do ogromnej grupy użytkowników z niepełnosprawnościami.
Projekt stron fundacji powinien więc uwzględnić takie elementy, jak:
- intuicyjne rozmieszczenie zrozumiałych treści,
- dostępność strony na różnych urządzeniach,
- właściwy kontrast kolorystyczny,
- czytelna czcionka odpowiedniej wielkości,
- alternatywne opisy zdjęć i grafik (atrybut ALT),
- zrozumiałe odnośniki,
- filmy z napisami lub lektorem w języku migowym itd.
Łatwo dostępne opcje wsparcia
Żadna fundacja nie osiągnie swoich celów statutowych bez wsparcia finansowego. Aby zwiększyć szanse na jego uzyskanie, musisz ułatwić użytkownikom przekazanie wpłat. Niezbędne jest zaoferowanie różnych metod płatności, w czym mogą pomóc specjalistyczne rozwiązania do obsługi płatności internetowych. Na stronach wykorzystujących WordPressa świetnie sprawdzą się wtyczki GiveWP czy WpDesk, czyli narzędzia do zarządzania darowiznami i fundraisingiem.
Poza szerokim wyborem metod wsparcia kluczowe jest także zagwarantowanie bezpieczeństwa płatności i danych osobowych, by użytkownicy, którzy zdecydują się przekazać pieniądze, czuli się bezpiecznie.
Widoczna sekcja 1,5% podatku
Poza dotacjami ogromnym wsparciem finansowym są środki przekazywane w ramach rocznego rozliczenia podatku. Zadbaj o to, aby maksymalnie ułatwić procedurę przekazania Twojej fundacji 1,5% podatku. Prośbę o przekazanie podatku umieść w widocznym miejscu, postaraj się także o przemawiające do użytkowników i inspirujące CTA (call-to-action, wezwania do działania) oraz nie zapomnij o podaniu numeru KRS.
Szybki kontakt z fundacją
Strona powinna zachęcać do kontaktu, dlatego pamiętaj o wyeksponowaniu danych kontaktowych fundacji i różnych kanałów komunikacji (e-mail, telefon, social media). Ponadto warto umieścić prosty formularz kontaktowy pozwalający potencjalnym darczyńcom lub kandydatom na wolontariuszy na bezpośrednie zgłoszenie swojego zainteresowania.
Aktualność treści
Jakie treści powinny się znaleźć na stronie. Na to zwróć uwagęPokaż, że naprawdę się angażujesz! Dla organizacji działającej dzięki dotacjom, zbiórkom i darowiznom bardzo ważne jest, aby potencjalni darczyńcy znaleźli na stronie internetowej aktualności i szerokie omówienie projektów i działań, w które włącza się fundacja. To zwiększy zaufanie i pozwoli zbudować społeczność wspierającą misję organizacji. Aktualne i inspirujące treści z pewnością przyciągną sponsorów, partnerów i oczywiście tak potrzebnych wolontariuszy. Co więcej, pomogą efektywnie promować działalność fundacji. Koniecznie sprawdź, jakie treści muszą się znaleźć na stronie.
Pokaż, jak każdego dnia Twoja fundacja wpływa na życie innych i jak wykorzystuje dostępne środki, by osiągnąć cele statutowe.
Wiarygodność NGO i bezpieczeństwo strony
Zaufanie do organizacji to jeden z ważniejszych czynników decyzyjnych dla darczyńców, dlatego nie lekceważ elementów, które zwiększą wiarygodność fundacji czy stowarzyszenia. Pochwal się doświadczeniem fundacji i jej osiągnięciami, zaprezentuj rekomendacje bądź świadectwa osób, którym fundacja już pomogła, pokaż sponsorów. Dzięki temu z pewnością przyciągniesz nowych.
Użytkownicy szukają na stronie dowodów na bezpieczeństwo witryny, takich jak znajome logo firm zabezpieczających płatności oraz oznaczenie połączenia szyfrowanego (ikona kłódki – certyfikat SSL). Jeśli użytkownicy nie będą pewni, że ich dane wrażliwe pozostaną bezpieczne, nie podejmą decyzji o wsparciu Twojej fundacji czy stowarzyszenia.
Integracja z mediami społecznościowymi
Zwiększ ruch na stronie i zainteresowanie misją fundacji, angażując do tego profile w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. W tym celu w widocznych miejscach na stronie zamieść przyciski do profili społecznościowych oraz zachęcaj do ich odwiedzenia, stosując interesujące wezwania do działania. Pozwól także na udostępnianie treści ze strony, aby odwiedzający mogli podzielić się informacjami o fundacji na swoich profilach. To przecież darmowa forma marketingu i promocji.
A jeżeli zastanawiasz się, czy fundacji wystarczy jedynie profil społecznościowy, odpowiedź jest prosta: profil społecznościowy nie zastąpi strony internetowej.
Strona fundacji to narzędzie do osiągnięcia celów
Zastosowanie kilku omówionych zasad z pewnością ułatwi fundacji czy stowarzyszeniu efektywne promowanie misji i projektów, a przede wszystkim pozyskiwanie funduszy na dalszą działalność. Pamiętaj, by mówić prosto i odpowiadać na główne pytania darczyńców.
Jednak to, co dla fundacji liczy się najbardziej, to zaangażowanie w projekty oraz wartościowe działania, których efekty zaprezentujesz w formie ciekawych treści, między innymi na stronie internetowej. Do tego nieocenione są relacje z ludźmi: darczyńcami, sponsorami, wolontariuszami czy podopiecznymi. Pamiętaj, że estetyczna, profesjonalnie przygotowana i zoptymalizowana strona to tylko narzędzie do prezentowania treści i budowania społeczności zainteresowanej misją Twojej fundacji.