Social media czy strona
Chociaż oba narzędzia – i strona internetowa, i profil w social media – są bardzo istotne dla każdego biznesu, odpowiedź na tytułowe pytanie jest oczywista. NIE – profil społecznościowy nie może zastąpić własnej strony firmowej.
I nie mówię tak tylko dlatego, że chcę przygotować stronę dla Twojej firmy. Po prostu funkcjonalności i zastosowanie obu narzędzi są różne.
Trudna decyzja
Każdy właściciel nowego biznesu zada sobie pytanie: Czy warto zainwestować we własną domenę, czy wystarczy skupić się na prowadzeniu profilu (strony firmowej) w mediach społecznościowych?
Chciałabym, aby ten artykuł pomógł Ci w podjęciu decyzji.
Jakie korzyści przyniesie firmie prowadzenie strony w mediach społecznościowych
Przyjmijmy, że Twoja firma dopiero zaczyna działalność. Chcesz dotrzeć do nowych klientów, ale na tym etapie liczy się każda złotówka. Założenie darmowego profilu na wybranej platformie społecznościowej wydaje się zatem mądrym krokiem. Masz wielu znajomych na Facebooku, a więc decydujesz się założyć firmową stronę właśnie tam. Jakie możliwości daje ona Twojej firmie?
- umożliwia budowanie i angażowanie społeczności zainteresowanej marką,
- pozwala kierować do obserwujących ankiety i pytania, które pomagają w badaniu rynku i preferencji konsumenckich,
- pomaga promować treści, jak materiały video, nowe posty, co zwiększa zasięg firmy,
- pomaga informować o bieżących eventach, działaniach firmy, specjalnych ofertach, nowych produktach itd.,
- pozwala tworzyć spersonalizowane (targetowane) kampanie reklamowe (chociaż wiele portali społecznościowych ogranicza zasięgi profili firmowych, zmuszając do wykupienia płatnych reklam),
- może służyć jako kanał komunikacji z klientem, np. do szybkiego udzielania odpowiedzi lub wsparcia technicznego,
- daje narzędzia analityczne umożliwiające np. śledzenie wyników kampanii reklamowych czy promocyjnych lub zasięgu publikowanych treści.
Wymienione funkcjonalności oferowane przez profil w social media wspierają kampanię marketingową poprzez budowanie społeczności wokół firmy i zwiększanie świadomości jej marki. Ale…
Diabeł tkwi w szczegółach
Tak, jest jeszcze druga strona medalu. Planując dalszy rozwój firmy, warto mieć na uwadze, że
1. Profil w social media nie jest Twoją własnością
Firmowy profil podlega regulaminom i politykom prywatności danej platformy społecznościowej. Platforma, na której znajduje się profil (strona) Twojej firmy, może go w każdej chwili zawiesić, usunąć lub ograniczyć. Wystarczy podejrzenie złamania regulaminu, by stracić dostęp do całej zawartości profilu. Trzeba mieć świadomość, że w mediach społecznościowych działasz nie na swoim gruncie i jesteś zależny od zasad ustalanych przez właścicieli platform. Przykładowo w 2018 roku Facebook zmienił politykę i zaktualizował algorytmy, co w efekcie utrudniło pozycjonowanie postów dodawanych przez strony firmowe (dawniej zwane fanpage’ami) i ograniczyło ich zasięg. Zawsze możliwy jest także scenariusz, który spotkał Naszą Klasę czy Google+ – zostały wyparte przez inne modne serwisy, a ostatecznie przestały istnieć.
Ponadto, zgadzając się na regulamin Facebooka czy Instagrama, dajesz platformie zgodę (licencję) na korzystanie z publikowanych przez siebie treści. Z regulaminu Facebooka wynika przykładowo, że “może [on] z tych materiałów korzystać bez ograniczeń terytorialnych i bez jakiejkolwiek rekompensaty finansowej dla użytkownika”. Choć nie oznacza to w żadnym wypadku przeniesienia praw autorskich, jednak teoretycznie daje mediom społecznościowym prawo do korzystania z Twoich treści w każdym celu, nawet komercyjnym.
2. Profil w social media ma ograniczone możliwości prezentowania treści
Decydując się na dane medium społecznościowe, miej świadomość, że zostają Ci narzucone konkretne funkcjonalności i możliwości edycji. Ponadto nie decydujesz o kontekście (otoczeniu), w jakim pojawią się Twoje treści. Zawsze istnieje ryzyko, że obok Twoich świetnie przygotowanych postów pojawi się jeszcze ciekawsza reklama konkurencji… Dodatkowo istotne informacje o firmie często są rozproszone i dopiero uważne przejrzenie postów pozwoli je odnaleźć. To dużo bardziej skomplikowane niż jedno kliknięcie w link nawigacji i odwiedzenie strony prezentującej firmę czy jej ofertę.
3. Profil ma zasięg ograniczony tylko do użytkowników danej platformy
Wielu odbiorców zrezygnuje z poznania firmy, jeśli będzie to wymagało rejestracji w platformie społecznościowej.
4. Profil ogranicza personalizację prezentacji
Ogólny szablon profilu narzuca konkretną strukturę modułów i szatę graficzną. Na pierwszy rzut oka wszystkie strony firmowe w mediach społecznościowych wyglądają tak samo. W tym samym miejscu prezentują logo i pojedynczą grafikę, narzucają krój i formatowanie tekstu. Jedynie dokładne zapoznanie się z publikowanymi treściami pozwala użytkownikowi zdecydować, czy publikowany materiał jest interesujący i przemyślany.
5. Profil nie jest uwzględniany przy pozycjonowaniu Twojej firmy
Obecność w mediach społecznościowych nie jest traktowana przez Google jako czynnik rankingowy. W związku z tym nie można efektywnie wykorzystać słów kluczowych niezbędnych przy optymalizacji SEO. Bez hasztagów nie mają one znaczenia. Media społecznościowe wspierają pozycjonowanie jedynie pośrednio, budując wizerunek marki i poszerzając zasięgi w obrębie platformy.
6. Profil oferuje ograniczone narzędzia analityczne
Pełny obraz zachowań odbiorców naszych treści mogą dać tylko narzędzia analityczne podłączone do strony internetowej. Statystyki Google Analytics pozwalają np. sprawdzić aktywność użytkowników w czasie rzeczywistym, kiedy i na której stronie jest najwięcej klientów, ile czasu spędzają na różnych podstronach, która reklama jest najskuteczniejsza, z jakich obszarów geograficznych pochodzi najwięcej klientów itp.
7. Profil nie wzbudza takiego zaufania jak własna strona internetowa firmy
Konto na platformie społecznościowej może założyć każdy, co jest niewątpliwą zaletą, lecz również otwiera drogę do potencjalnych oszustw i dezinformacji. Badania pokazują, że jedynie 55% konsumentów szukających informacji w mediach społecznościowych ufa znalezionym tam treściom. Wyższe oczekiwania użytkownicy mają względem stron firmowych – zakładają bowiem, że treści na nich będą wiarygodne, dokładne i aktualne. Co więcej, to na podstawie projektu graficznego strony internetowej większość użytkowników decyduje, czy firma jest wiarygodna i można jej zaufać.
8. Profil nie daje Ci dostępu do adresów e-mail czy telefonów obserwujących
Dla wielu branż to podstawowe dane pozwalające na utrzymanie kontaktu z klientem. Uzyskasz je, budując własną bazę mailingową, najlepiej za pośrednictwem firmowej strony, na której zachęcisz użytkowników, by np. zapisali się do Twojego newslettera.
Wniosek?
Profil w social media nie zastąpi strony internetowej
Media społecznościowe lepiej służą innym celom. Mają promować markę, budować społeczność i więź z konsumentami dzięki bardziej bezpośredniemu kontaktowi, a ostatecznie kierować odbiorców na stronę. Natomiast w dużo mniejszym stopniu mają informować o ofercie czy prezentować produkty i usługi. Strona internetowa z własną domeną daje Ci pełną kontrolę nad aspektami graficznymi i przekazem, a także dostęp do niemal nieograniczonych funkcjonalności.
Najprościej wyobrazić sobie, że strona firmowa to w pełni kontrolowane przez nas centrum dowodzenia. Natomiast profil w mediach społecznościowych jest raczej filią z ograniczonymi możliwościami, w dodatku funkcjonującą na narzuconych zasadach i obcym terenie.
Zainwestuj w stronę
Podsumowując, strony w mediach społecznościowych mają swoje zadania, ale nie zastąpią dobrze zaplanowanej i atrakcyjnej strony firmowej. To oznacza, że obecność Twojej firmy online nie może się ograniczać wyłącznie do social media. Optymalnym rozwiązaniem jest wzmocnienie strategii marketingowej poprzez integrację strony z profilami społecznościowymi. Dzięki nim zaprezentujesz markę szerokiej publiczności i skierujesz uwagę na centrum informacji, czyli właśnie Twoją stronę.