...
Projektowanie stron Rubrica

,

< Strona one-page i multi-page. Poznaj wady i zalety >

Gdy decyzja o budowie strony internetowej już zapadnie, pojawi się pierwsze ważne pytanie: na jaki typ strony się zdecydować? Czy wystarczy pojedyncza strona prezentująca całą zawartość w blokach, do których odsyłają zakładki nawigacji? A może jednak Twoja firma potrzebuje rozbudowanej witryny wielostronicowej? 

Z artykułu dowiesz się, czym strona one-page różni się od multi-page oraz jakie są ich wady i zalety. Po lekturze z całą pewnością będziesz mógł/mogła zdecydować, która będzie najlepsza dla Twojego biznesu.

Strona typu one-page

Charakterystyka strony one-page

Strona typu one-page składa się ze strony głównej bez zagłębionych podstron. Linki w menu prowadzą do znajdujących się niżej bloków treści (sekcji), a nie nowych stron.

Układ strony typu one page
Układ strony typu one page

Zalety strony typu one-page

Czytelna struktura

Strona typu one-page nie jest rozbudowana, dzięki czemu jest wygodna zarówno z perspektywy użytkownika, jak i administratora. Treści jest niewiele i zwykle nie wymagają aktualizowania. Użytkownik dostaje wszystkie podstawowe informacje w jednym miejscu.

Łatwa nawigacja

Ponieważ wszystkie treści znajdują się na jednej stronie głównej, użytkownik przenosi się do poszczególnych bloków (sekcji), klikając linki w nawigacji lub po prostu przewijając stronę. Nie ma ryzyka, że potencjalny klient zgubi się w gąszczu podstron lub trafi na nieistniejącą stronę.

Przyjazna dla urządzeń mobilnych

Na tego typu stronie treści można przeglądać płynnie, liniowo, do czego są przyzwyczajeni użytkownicy urządzeń mobilnych. Przewijanie strony jest dużo łatwiejsze i szybsze niż klikanie wielu linków i nawigowanie między różnymi stronami. Ponadto cały ruch odbywa się wyłącznie na jednej stronie, która musi załadować się tylko raz, co poprawia czas wczytywania treści.

Oferta łatwa w odbiorze

Treści są wyselekcjonowane i uporządkowane według ich znaczenia dla użytkownika, który nie musi zapoznawać się z rozbudowanym menu, aby zdecydować, gdzie znajdzie ważne dla siebie treści. To wpływa na pozytywny odbiór strony w kontekście jej użyteczności (User Experience).

Storytelling

Prosty układ elementów w witrynie jednostronicowej pozwala na zastosowanie techniki marketingu narracyjnego polegającej na zaangażowaniu użytkowników przez opowiedzenie wciągającej historii. Storytelling ułatwia zbudowanie więzi z odbiorcą i zapamiętanie marki, dzięki czemu na końcu łatwiej przekonać do zakupu lub skorzystania z oferty.

Wyższy współczynnik konwersji

Liniowy układ treści wprowadza swoistą narrację, której celem jest ostatecznie wezwanie odbiorcy do działania (call to action, CTA). Zwięzłe przedstawienie oferty zakończone formularzem kontaktu lub przyciskiem umożliwiającym złożenie zamówienia bądź też skorzystanie z oferty sprawia, że strony one-page mają lepszy współczynnik konwersji (odsetek użytkowników, którzy wykonali pożądaną przez Ciebie akcję – np. zdecydowali się na zakup lub kontakt).

Prosty design i nowoczesny układ

Takie cechy, jak ograniczone menu, zwarta struktura, mniej treści i zdjęć, które zajmowałyby miejsce, sprawiają, że użytkownik może się skupić na ofercie i podjęciu akcji. Bardzo często ograniczenie contentu pozwala też bardziej kreatywnie podejść do warstwy graficznej.

Niższy koszt budowy i utrzymania

Pojedynczą stronę przygotowuje się znacznie szybciej niż rozbudowaną witrynę. Co więcej, nie wymaga ona regularnego aktualizowania treści i dodawania nowego contentu oraz sprawia mniej problemów technicznych. 

Wady strony typu one-page

Mała ilość treści

Miejsce na wszystkie treści jest naprawdę ograniczone, bo przecież nikt nie chce przewijać strony w nieskończoność. W związku z tym trzeba ograniczyć i skrupulatnie wybrać informacje na stronę.

Ograniczona nawigacja

Większość użytkowników przyzwyczajona jest do stron o klasycznym układzie multi-page. Zatem brak podstron i tylko kilka odnośników wewnętrznych (tzw. kotwic – anchors) w nawigacji to przełamanie klasycznego schematu i gra z nawykami użytkowników, w szczególności korzystających z urządzeń stacjonarnych.

Utrudniona rozbudowa

Nowych treści nie można dodać na nowe strony, bo tych po prostu nie ma. Dodawanie kolejnych elementów na stronę główną grozi jej przeładowaniem i chaosem informacyjnym. Na dodatek spowolni ładowanie się strony, co ostatecznie może zniechęcić potencjalnych klientów do odwiedzin. Strona typu one-page jest praktycznie nieskalowalna, przez co nie ma wielkiego potencjału rozwoju. Jedynym rozwiązaniem jest dodanie nowych stron i przebudowa nawigacji, co da w pewnym sensie formę hybrydową lub całkowicie przekształci stronę w witrynę wielostronicową.

Ograniczone wykorzystanie technik SEO

Jednostronicowa struktura w zasadzie uniemożliwia stosowanie podstawowych technik optymalizacyjnych, takich jak mapa witryny, linkowanie wewnętrzne, menu okruszkowe (breadcrumbs) czy metatagi. To sprawia, że pozycjonowanie strony i linkowanie do konkretnych treści jest utrudnione, choć nie jest niemożliwe.

Utrudniona analiza ruchu na stronie

Nie można określić zaangażowania użytkowników, ponieważ wszyscy trafiają tylko na jedną stronę. Narzędzia, które w przypadku tradycyjnej witryny wielostronicowej pomagają optymalizować treść i poprawiać strukturę strony, tutaj będą niewykorzystane. 

Dla kogo strona typu one-page

Witryna jednostronicowa będzie idealna, jeżeli:

  • oferta Twojej firmy nie jest rozbudowana (przykładowo Twoja firma działa na lokalnym runku),
  • chcesz mieć estetyczną wizytówkę z ofertą w jednym miejscu,
  • chcesz pokazać wirtualne CV lub portfolio,
  • potrzebny Ci typowy landing page (strona docelowa) dotyczący jednego produktu, usługi, wydarzenia, akcji reklamowej itp.,
  • potrzebna Ci typowa strona typu pre-lunch, zapowiadająca pojawienie się właściwej witryny (która jest w budowie),
  • planujesz promować jedno główne słowo kluczowe.

Strona typu multi-page

Charakterystyka strony typu multi-page

Strona typu multi-page to rozbudowana witryna ze stroną główną i podstronami, do których kierują linki w menu nawigacyjnym.

Układ strony typu multi-page
Układ strony typu multi-page

Zalety strony typu multi-page

Nieograniczone miejsce na treści

Wiele stron to dodatkowa przestrzeń do zagospodarowania, więc nie trzeba się ograniczać w prezentacji oferty, firmy czy produktów. 

Pełna skalowalność

Można dynamicznie tworzyć nowe strony, co znaczy, że gdy np. wzbogacisz ofertę swojej firmy, nie będzie problemu z dodaniem nowej podstrony ofertowej. Do tego content może być bardzo zróżnicowany i obszerny, więc jeśli nagle zechcesz prowadzić bloga, zintegrować stronę ze sklepem lub zamieścić wiele zdjęć czy filmów, miejsca nie zabraknie. Treści zostają rozłożone na wiele podstron, aby zwiększyć atrakcyjność witryny, ale nie spowolnić jej działania.

Tradycyjna nawigacja

Struktura wielostronicowa jest znana od lat 90. Użytkownicy są więc przyzwyczajeni do tego, że linki przenoszą ich na nowe strony. Jeśli ich oczekiwania w tym zakresie zostają zaspokojone, ich zaufanie do strony (= firmy) wzrasta. 

Łatwe pozycjonowanie

Na stronie mieści się więcej treści, którą można nasycić większą liczbą słów kluczowych. Do tego specyfika niektórych podstron (portfolio, blog, referencje, case studies, aktualności) wymusza stałe aktualizowanie treści, co ma duże znaczenie dla algorytmów wyszukiwarek. Więcej wartościowego contentu może również zwiększyć ruch na stronie, gdyż przyciągnie więcej osób. Do tego każda strona ma własny adres URL, który skieruje użytkownika wyszukiwarki na stronę firmy.

Linkowanie wewnętrzne

Dzięki dużej liczbie stron możliwe jest wprowadzenie linkowania wewnętrznego, które kieruje użytkowników do innych treści oraz ułatwia robotom indeksującym dotarcie do kolejnych stron witryny. To oczywiście ma wpływ na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Dużo danych do analizy ruchu na stronie

Strona typu multi-page pozwoli w pełni skorzystać z potencjału narzędzi do śledzenia i analizowania ruchu na stronie.

Wady strony typu multi-page

Skomplikowana nawigacja

Gdy podstron jest naprawdę dużo, a struktura nawigacji głęboka, istnieje ryzyko przytłoczenia użytkownika. Jeśli potrzebne mu informacje nie będą łatwo dostępne, potencjalny klient zrezygnuje z dokładniejszego poznania oferty. Trzeba naprawdę dobrze przemyśleć nawigację po witrynie wielostronicowej.

Bardziej złożona ścieżka do celu strony

Jeśli treści jest dużo, trudniej utrzymać przejrzystą strukturę, która nie rozproszy uwagi potencjalnego klienta. Tym samym zachęcenie użytkownika do wykonania działania, na którym nam zależy, nie jest tak proste jak w przypadku strony typu one-page. Wielość podstron to ryzyko, że cel marketingowy strony nie będzie wystarczająco czytelny i po prostu się rozmyje, co zmniejszy szansę na konwersję. Wezwania do działania muszą się znaleźć w różnych miejscach strony, aby odpowiednio pokierować użytkownikiem.

Potrzebne są aktualizacje

Im więcej stron, tym więcej pracy nad wartościowym contentem i potrzeba częstszego odświeżania treści.

Wyższe koszty

Trzeba liczyć się z wyższymi kosztami zarówno stworzenia, jak i utrzymania rozbudowanej strony. Witryna wielostronicowa jest bowiem bardziej wymagająca na każdym etapie: planowania architektury i nawigacji, projektowania warstwy graficznej różnych typów podstron, przygotowywania materiałów, zapewniania responsywności itd. Potrzebny jest wydajniejszy (a to oznacza droższy) serwer, by stronę utrzymać. Ktoś musi także pisać teksty i wprowadzać je na stronę oraz aktualizować już opublikowane materiały.

Spowolnione ładowanie strony

Więcej stron i treści oznacza więcej danych do załadowania i konieczność przetworzenia dużej liczby żądań do serwerów. Większy rozmiar witryny może więc zmniejszyć jej wydajność i wydłużyć czas oczekiwania na załadowanie się wszystkich materiałów.

Dla kogo strona typu multi-page

Witryna wielostronicowa będzie idealna, jeżeli:

  • Twoja firma będzie się rozwijać, poszerzać ofertę czy zdobywać nowe rynki,
  • masz bogatą ofertę lub chcesz zaprezentować wiele produktów,
  • działasz w branży e-commerce,
  • chcesz dzielić się wiedzą ekspercką na blogu i w filmach,
  • planujesz intensywną promocję, optymalizację SEO i kampanie marketingowe.

3 elementy, które trzeba uwzględnić przy podejmowaniu decyzji

Znasz już wady i zalety obu rozwiązań i możesz zdecydować. Wykorzystaj tę wiedzę i przed podjęciem przeanalizuj potrzeby Twojego biznesu, uwzględniając 3 podstawowe aspekty:

  1. Zawartość – jak dużo tekstów ma się znaleźć na stronie? Czy chcesz na bieżąco dodawać nowe? Czy może zajść potrzeba rozbudowania witryny? Czy planujesz zamieszczać dużo zdjęć i/lub filmów?
  2. SEO – czy strona ma być wyłącznie wizytówką prezentującą podstawowe informacje o firmie? Ile słów kluczowych będzie miało znaczenie dla Twojego biznesu? Czy planujesz zróżnicowaną strategię SEO?
  3. Cele biznesowe – co chcesz osiągnąć za pośrednictwem strony, jaki stawiasz jej cel? Czy strona ma skłonić do zakupów / kontaktu / zwiększyć świadomość marki / umocnić wizerunek marki / zareklamować nowy produkt lub wydarzenie?

Potrzebna Ci wizytówka w Internecie?

Zrób pierwszy krok w stronę wymarzonej strony

Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.