...
Projektowanie stron Rubrica

,

< 9 obowiązkowych podstron skutecznej strony firmowej. Czy masz je wszystkie? >

Jeśli nie masz jeszcze strony firmowej lub Twoja aktualna strona nie spełnia swojego zadania, koniecznie przemyśl, czy zawiera sekcje lub podstrony, o których piszę poniżej. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są obowiązkowe elementy strony internetowej firmy. Od tego może zależeć sukces Twojej obecności w Internecie. 

Strona internetowa to Twoja wizytówka

Strona firmowa to wizytówka Twojej działalności gospodarczej w Internecie i od jej zawartości zależy, jak ocenią Cię potencjalni klienci. Przede wszystkim: czy poznają Cię na tyle, byś zdobył ich zaufanie, i znajdą korzyść, która poprowadzi ich do pozytywnej dla Ciebie decyzji zakupowej (lub innej pożądanej formy konwersji). To, co zaprezentujesz (i oczywiście sposób, w jaki to zrobisz), zadecyduje, czy Twoja firma zyska wiarygodność i uznanie, jeszcze zanim dojdzie do bezpośredniego kontaktu z klientem.

Elementy obowiązkowe dla każdego typu strony firmowej

Omawiając elementy struktury, których nie może zabraknąć na WWW Twojej firmy, przyjmuję, że Twoja strona ma składać się ze strony głównej i kilku podstron (multi-page). Pamiętaj jednak, że te same elementy są obowiązkowe, jeśli zdecydujesz się na stronę przewijaną (wizytówkę typu one-page). O różnicach pomiędzy stronami typu one-page i multi-page przeczytasz tutaj.

Jakie podstrony ma mieć skuteczna strona firmowa

Każdy myślący o własnej stronie prędzej czy później zada podstawowe pytanie: „Jakie podstrony powinna mieć moja strona?”. Odpowiedź nie jest prosta, bo wiele zależy od branży, w której działasz, i grupy odbiorców, do których chcesz dotrzeć. 

Z pomocą przychodzą zasady projektowania skutecznych stron wynikające z badań UX, a także marketingowych. Pozwalają one wskazać bazę – must have – każdej dobrze zaplanowanej strony internetowej. 

Jeśli jeszcze nie jesteś pewny, jakie podstrony uwzględnić na swojej stronie internetowej, zapraszam do dalszej lektury.

1. O firmie

Zakładka o firmie to podstrona/sekcja, która ma pokazać wartość dla potencjalnego klienta. Musi być jednak łatwa do znalezienia, zrozumiała i na pierwszy plan wysuwać autentyczność. Niezależnie od tego, czy opisowi firmy poświęcisz tylko sekcję, czy pojedynczą stronę lub nawet grupę podstron, musisz jasno wyjaśnić, czym się zajmujesz i jakie masz podejście do biznesu. 

Według badań NN/g Nielsen Norman Group ludzie preferują firmy, które pokazują się jako ludzkie i zorientowane na klienta, np. zamieszczając zdjęcia prawdziwych ludzi i autentycznych produktów.

Dzięki autentycznej zawartości i prostemu oraz łatwemu do zrozumienia językowi tej podstrony możesz sprawić, że Twoja firma stanie się bliska potencjalnemu klientowi. O czym napisać, by tak się stało?

  • jasno zakomunikuj, czym się zajmujesz,
  • podziel się historią firmy,
  • pochwal się osiągnięciami i doświadczeniem,
  • pokaż ludzi, którzy tworzą firmę,
  • określ wyznawane wartości, misję i wizję firmy,
  • przedstaw kulturę organizacji i zasady, którymi kierują się pracownicy.

To tu możesz opowiedzieć swoją historię i przedstawić zasady, według których działasz i rozwiązujesz problemy klientów. Wciągnij odbiorcę przejrzystą prezentacją firmy i zdobądź jego zaufanie.  

2. Oferta / Usługi / Strona produktowa

86% odwiedzających stronę główną chce znaleźć informacje o produktach i ofercie. Należy jednak zadbać, by informacje te były kompletne i czytelne. Podstrona prezentująca ofertę powinna charakteryzować wszystkie Twoje usługi lub opisywać wszystkie produkty wraz z możliwymi wariantami. Nie zakładaj, że klient odwiedzający stronę wie lub domyśli się, czym zajmuje się Twoja firma. Bądź konkretny i precyzyjny, by nie było żadnych wątpliwości. 

Nie pomiń żadnej istotnej informacji ofertowej, w szczególności pamiętaj o:

  • rzeczowym opisie usługi lub produktu,
  • określeniu zakresu usług,
  • cenniku i terminach.

Zmaksymalizuj efekt marketingowy oferty, wyróżniając lub polecając najlepsze lub najpopularniejsze produkty czy pakiety usług.

Jeśli specjalizujesz się w jakiejś branżowej niszy, nie bój się tego wyróżnić. Przede wszystkim wyeksponuj to, co Cię wyróżnia spośród konkurencji: unikalną propozycję sprzedaży (unique selling proposition) lub wyróżnik marki (value proposition). Przedstaw korzyści dla klienta i przekonaj go, dlaczego powinien zaufać właśnie Twojej firmie. Nie zapomnij przy tym o dodaniu możliwości natychmiastowego przejścia do formularza zamówienia / kontaktu czy też wyceny (CTA). Niech przekonany klient od razu podejmie interakcję.

Aby ułatwić klientowi wyczytanie najistotniejszych informacji o firmie, stosuj

  • wypunktowania,
  • inne wyróżniki graficzne,
  • statystyki.

3. Opinie klientów zachętą do zakupu i kontaktu

Gdy szukam nowej restauracji, mam zasadę, że nie wybieram tej, w której nie ma innych gości. Podobnie myślą klienci każdej innej branży. Krótkie i prawdziwe opinie – tzw. dowód społeczny – są niezbędne, aby zaprezentować się jako firma wiarygodna i rzetelna, a przede wszystkim wyróżnić się z tłumu.

Statystyki pokazują, że 93% konsumentów czyta recenzje w Internecie przed dokonaniem zakupu, a zamieszczenie na stronie recenzji znacząco zwiększa współczynnik konwersji

Najlepszy lepszy efekt osiągniesz, jeżeli każda opinia zostanie poświadczona danymi i zdjęciem osoby, która udzieliła Ci rekomendacji.

Zainteresowany ofertą klient zapyta: „Czy mogę zaufać tej firmie? Czy zrealizuje moje zamówienie bez komplikacji i w terminie? Czy moje dane osobowe są u niej bezpieczne?”. Recenzje i opinie to kopalnia wiedzy i fantastyczne źródło sprawdzonych odpowiedzi na te i podobne pytania. 

Możesz poprosić zadowolonych klientów o 2-3 zdania o waszej współpracy i jej efektach lub skorzystać z opinii, które ktoś udostępnił już w Internecie, przykładowo dodał do wizytówki Twojej firmy w Google Moja Firma. Badania pokazują, że recenzje i rekomendacje to jedno z najważniejszych kryteriów stosowanych przy budowaniu dobrego wrażenia na temat firmy czy organizacji.

4. Portfolio / realizacje / case studies

Pochwal się swoimi projektami, realizacjami, produktami itd. To pokaże Cię jako specjalistę w swoim fachu, profesjonalistę w branży. Skup się na tym, by pokazać, co każdy klient zyskał dzięki współpracy z Twoją firmą. Nie poprzestań na opisie, ale mów językiem korzyści. 

Pamiętaj, by stale aktualizować podstronę z realizacjami lub portfolio. Jeżeli działasz w branży kreatywnej, zamieść różnego typu prace, by zaprezentować pełnię swoich możliwości.

5. Blog – element arcyważny

Blog to miejsce, by mówić o tym, co Cię inspiruje czy motywuje. Tu pokażesz się jako profesjonalista i przyciągniesz uwagę potencjalnych klientów ciekawymi treściami. W regularnie publikowanych wpisach możesz przykładowo:

  • informować o nowościach czy trendach w branży,
  • rozwijać tematy związane ze świadczonymi usługami,
  • udzielać porad,
  • szczegółowo odpowiadać na pytania nurtujące klientów.

Ponadto blog to bardzo istotny element serwisu z marketingowego punktu widzenia. Strony z regularnie aktualizowanym blogiem mają o 434% więcej zindeksowanych w Google stron niż strony konkurencji pozbawione bloga. To oczywiście niesamowicie zwiększa szansę na zaistnienie w sieci, przyciągnięcie klientów i sprzedanie towarów lub usług. Warunkiem jest jednak, aby wpisy były wartościowe – niech jakość przeważy nad ilością.

6. Cennik

Zamieszczenie na stronie cennika dla wielu przedsiębiorców jest tematem problematycznym. Szacuje się, że jedynie co 10. firma decyduje się ujawnić na stronie ceny usług. Niektórzy właściciele firm obawiają się, że klienci wystraszą się cen i poszukają tańszej oferty. Inni boją się, że transparentny cennik na stronie zostanie wykorzystany przez konkurencję, która da atrakcyjniejsze ceny. Niezależnie od wątpliwości zawsze trzeba zadać pytanie, czy podzielenie się cenami usług i produktów będzie korzystne z perspektywy celów marketingowych danej firmy. 

Jakob Nielsen z NN Group, ekspert w dziedzinie funkcjonalności stron internetowych, od wielu lat uznaje pokazywanie cen za element kluczowy dla potencjalnych klientów, który może zapewnić firmie przewagę konkurencyjną. Klienci oczekują podstawowych informacji o usłudze lub produkcie, a cena lub inna forma zaprezentowania kosztów niewątpliwie do takich należy. Publikując ceny, zyskujesz między innymi:

  • zaufanie klientów, bo niczego nie ukrywasz,
  • możliwość zaprezentowania pełnej oferty,
  • przewagę konkurencyjną,
  • zadowolonego odbiorcę, który znajduje to, czego szukał.

Korzyści jest więcej, o czym możesz przeczytać w osobnym wpisie.

7. Kontakt na widoku

Ułatw odbiorcy nawiązanie rozmowy, pokazując mu różne dostępne kanały komunikacji. Nie pozwól, aby klient zniechęcił się i zrezygnował z poznania Twojej firmy, bo nie mógł znaleźć numeru telefonu lub adresu e-mail. Badania pokazują, że brak dokładnych danych kontaktowych skutkuje opuszczeniem przez potencjalnego klienta strony i zmniejsza w jego oczach wiarygodność sprzedawcy.

Najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie danych kontaktowych lub przekierowań do osobnej strony kontaktowej w kilku miejscach witryny. Warto rozważyć następujące lokalizacje:

– klikalny numer do szybkiego kontaktu w pasku nad menu,

  • link do strony kontaktowej w głównym menu (pasku nawigacji),
  • link w sekcji hero (pod logo i nawigacją, jeżeli celem Twojej strony jest zachęta do kontaktu),
  • dane teleadresowe w stopce strony,
  • zachęta do zainicjowania interakcji (w formie call to action) na podstronie prezentującej firmę (a także wszędzie tam, gdzie kontakt będzie kluczowy, np. na stronie z ofertami pracy).

Raport NN Group dotyczący stron kontaktowych dowodzi, że użytkownicy nadal cenią sobie jasną i bezpośrednią prezentację danych kontaktowych firmy. Nie poprzestań zatem wyłącznie na formularzu, lecz udostępnij wszystkie kluczowe i niezautomatyzowane metody kontaktu: 

  • dane adresowe,
  • numery telefonów,
  • adresy e-mail,
  • linki do profili społecznościowych,
  • mapy dojazdu.

W wielu przypadkach dobrym dodatkiem będzie live czat (np. integracja z Messangerem Facebooka czy też formularz umówienia spotkania lub konsultacji.

Na stronie kontaktu określ także godziny pracy lub świadczenia usług bądź też godziny pracy biura obsługi klienta. Nie zapomnij poinformować, kiedy użytkownik może się spodziewać odpowiedzi.

Bądź osiągalny – zmniejsz obawy i zyskaj zaufanie.

8. Strona błędu

Strony internetowe zmieniają zawartość bądź strukturę – są usuwane lub edytowane. Niektóre linki stają się nieaktualne, w innych pojawiają się błędy lub adres wpisany przez użytkownika okazuje się nieprawidłowy… Niestety zwiększa to ryzyko, że wówczas na ekranie pojawi się strona błędu. By taka sytuacja nie wpłynęła negatywnie na opinię o Twojej firmie, warto zadbać o przygotowanie funkcjonalnej i ciekawej strony błędu.

Poinformuj użytkownika, co się stało, i zaproponuj rozwiązanie, przykładowo przejście na stronę główną, do przeglądu kategorii lub formularza kontaktowego. Zmień negatywne emocje (taki błąd skutkuje frustracją i rozczarowaniem) za pomocą przyjaznego i pomocnego komunikatu, a Twój wizerunek nie ucierpi. Użytkownik nie poczuje się zlekceważony i prawdopodobnie zechce dalej eksplorować Twoją stronę.

9. Polityka prywatności

Jeżeli na Twojej stronie znajduje się formularz kontaktowy, użytkownicy mogą komentować artykuły lub zapisać się do newslettera, musisz poinformować o zasadach gromadzenia i przetwarzania danych osobowych. Strona z polityką prywatności to idealne miejsce, aby spełnić obowiązek informacyjny wynikający z RODO, a także poinformować o gromadzeniu przez stronę plików cookies czy warunkach świadczenia usług.  

Strona z polityką prywatności zwiększy poczucie bezpieczeństwa użytkowników i komfort korzystania z usług Twojej firmy. Jako firma zdobędziesz zaufanie klientów, jeżeli strona prezentująca wymagane dokumenty będzie: 

  • napisana prostym, zrozumiałym językiem,
  • starannie i poprawnie sformatowana, by była czytelna,
  • podzielona na sekcje poprzedzone spisem treści ułatwiającym nawigację (w przypadku bardzo rozbudowanych stron z polityką prywatności),
  • łatwo dostępna, np. link do niej zostanie umieszczony w w stopce każdej strony witryny.

Pamiętaj, że strona internetowa może zostać uznana za skuteczną, jeśli odbiorcy znajdą na niej właśnie to, czego potrzebują. Z kolei skuteczna strona zwiększy szanse Twojej firmy na sukces.

Potrzebna Ci wizytówka w Internecie?

Zrób pierwszy krok w stronę wymarzonej strony

Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.